Fair trade káva přináší férové podmínky farmářům
S pojmem „fair trade” neboli „spravedlivý obchod” se ve světě kávového průmyslu setkáváme často. O co vlastně jde? Fair trade trh je založený na udržitelném rozvoji a všechny fair trade organizace mají jeden společný cíl – zajistit, aby malí producenti a majitelé farem byli placeni dobře a bylo s nimi jednáno poctivě. Výsledkem všech fair trade produktů by měla být jejich zodpovědná produkce na sociální, ekonomické a environmentální úrovni.
Férové podmínky pro farmáře
Fair trade se snaží, aby marginalizovaní producenti a zaměstnanci byli schopni dosáhnout větší ekonomické soběstačnosti a stability. Chce, aby dosáhli silnějších pozic v oblasti kávového průmyslu a jednoduše, aby se s nimi jednalo spravedlivě.
Jednou z největších výhod fair trade je důraz na vytváření pozitivních změn v komunitách, které potřebují zdroje, aby mohly růst. Existuje několik bodů, které musí producenti kávy splnit, aby získali označení fair trade. Patří mezi ně:
- Využívání udržitelné pěstební techniky, která chrání životní prostředí.
- Poskytnutí odpovídající mzdy pracovníkům a zajištění přijatelných pracovních podmínek.
- Zákaz využívání dětské pracovní síly.
- Poskytnutí pracovníkům přístup k doktorům, lékům, odpovídající stravě, očkování a zdravotnímu vzdělání.
- Speciálně pro ženy – zajištění přístupu ke zdravotní péči, odpovídajícím pracovním právům a ochraně před obtěžováním.
Má to i své nevýhody
Produkty, které splňují podmínky, mají udělenou ochrannou známku „Fair trade”, vedle které se objevuje text – „podpora výrobců v méně rozvinutých zemích”. Výrobkům ji uděluje organizace FLO. I přes všechny své skvělé stránky a výhody, které systém fair trade přináší, s sebou nese i nevýhody. Tou první je cena výrobků, která je podstatně vyšší než u produktů, které nenesou označení Fair trade. Ačkoliv se uvádí, že cena je vysoká kvůli pomoci lidem v rozvojových státech, přirážka na Fair trade je mnohonásobně vyšší, než je samotná reálná pomoc v rozvojových zemích. Na Fair trade kávě tak ve výsledku vydělávají hlavně obchodníci.
Stále se jedná o kvalitní kávu, v porovnání s ostatními kvalitními směsmi na trhu ale může být horší. Fair trade káva se nerovná výběrová káva, zákazníci po ní většinou sahají, protože chtějí přispět k udržitelnému rozvoji a pomoci farmářům, jenže ve výsledku mohou získat kávu nižší kvality.
Férová volba, ale ne charita
Zároveň se potvrdilo, že Fair trade káva momentálně nepřináší benefity těm nejchudším farmářům nebo zemím. Naopak, Fair trade káva pochází zejména od nejzkušenějších farmářů, zatímco chudší pěstitelé kávy, jako je Etiopie, Keňa nebo Tanzanie, reprezentují méně než 10 % fair trade kávy.
Fair trade káva stále přináší férové podmínky pěstitelům. Jak ale spousta odborníků ze světa kávy dodává, kupováním fair trade kávy neděláte charitativní činnost, ale volíte morální, politické rozhodnutí, založené na vybrané chuti. Fair trade dělá důležitou práci v informování konzumentů, že káva se jim neobjeví zázračně na stole, ale musí urazit dlouhou cestu, než se tak stane. Vytváří povědomí o původu kávy, o pracovních podmínkách farmářů a jejich mzdě. Bohužel má tento systém i spoustu „ale” a ve výsledku se jedná hlavně o marketing.
Chcete zvolit férovou volbu a ochutnat fair trade kávu? Na Kafone nabízíme ty nejlepší fair trade směsi.